کد خبر: ۶۷۵۹
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

شطرنج انتخاب اول من است

آرمیکا مهربان دوازده سال بیشتر ندارد، اما با همین سن کم توانسته است بیش‌از بیست مدال طلا و نقره و حکم قهرمانی در کارنامه ورزشی خود ثبت کند.

آرمیکا مهربان دوازده سال بیشتر ندارد، اما با همین سن کم توانسته است بیش‌از بیست مدال طلا و نقره و حکم قهرمانی در کارنامه ورزشی خود ثبت کند. او تک‌فرزند خانواده و ساکن محله سناباد است و از پنج‌سالگی ورزش شطرنج را شروع کرده و در هشت‌سالگی به‌صورت حرفه‌ای آن را پی گرفته است. آرمیکا می‌خواهد تا مرحله استادی شطرنج پیش برود.

- چطور شد که به شطرنج علاقه‌مند شدی؟
شاید علاقه پدرم به شطرنج زمینه‌ساز این علاقه در من شد. او یک روز با تخته شطرنج به خانه آمد و الفبای کار با مهره‌ها را به من آموزش داد. با هم بازی می‌کردیم و هیجان برد و باخت‌ها به‌مرور سبب این علاقه در من شد. بعد از اینکه سال اول دبستان در مسابقات تیمی بین نواحی، تیم مدرسه ما اول شد، به پیشنهاد مدیر مدرسه به باشگاه شطرنج نزدیک خانه‌مان رفتم و شروع رقابت‌های انفرادی و کسب مقام‌ها از همان‌جا بود.

- حس و حالت در اولین رقابتی که شرکت کردی، چطور بود؟
ما پنج نفر بودیم که قرار بود در این مسابقات شرکت کنیم و من به‌شدت نگران بودم، اما بعد‌از کسب مقام دوم مسابقات دانش‌آموزی، تشویق‌ها از‌سوی مدرسه و خانواده و دوستان چنان خوب بود که تصمیم گرفتم در‌کنار درس، این رشته را خیلی جدی دنبال کنم.

- در شبانه‌روز چند‌ساعت تمرین می‌کنی؟
گاه تا ۱۰‌ساعت در شبانه‌روز مشغول هستم که شامل تمرین در باشگاه، خانه و مطالعه در این زمینه است.

- مهم‌ترین رقابتی که در آن شرکت کرده‌ای، کدام بوده است؟
مسابقات بین‌المللی شطرنج در بیرجند و جام خاوران اسفند‌۱۴۰۱ برگزار شد و من موفق شدم در رده سنی نونهالان، رتبه دوم را کسب کنم.

- از لذت‌ها و سختی‌های رشته ورزشی شطرنج برایمان بگو.
شطرنج برای کسی که به بازی‌های فکری علاقه‌مند باشد بسیار لذت‌بخش است، اما سختی‌هایش، چهارپنج‌ساعت نشستن روی یک صندلی و بدون تحرک‌بودن است که این برای جسم آسیب‌رسان است.

- آخرین رقابت و عنوانی که کسب کردی چه بود؟
در مسابقات شطرنج کشوری که ماه قبل در کرمان برگزار شد، من در رده سنی خودم موفق به کسب عنوان اولی این رقابت‌ها شدم.

- اگر به پنج‌سالگی‌ات برگردی، همین رشته را انتخاب می‌کنی؟
من به ورزش‌های دیگری مثل شنا هم علاقه دارم، اما شطرنج برای بازی حرفه‌ای انتخاب اولم است.

- تابه‌حال این رشته را به دوستانت هم آموزش داده‌ای؟
بله، به چند نفر آموزش داده‌ام، اما، چون شطرنج به تمرکز زیادی نیاز دارد، به‌صورت حرفه‌ای آن را ادامه ندادند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00